- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

افزایش شاخص قیمت تولیدکننده معدن همزمان با افت جهانی نرخ های جهانی

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ در بین مواد معدنی مختلف بیشترین افزایش مربوط به سنگ گچ،‌ سنگ نمک و کرومیت بوده به طوری که این دو ماده معدنی رشد سه رقمی را تجربه کردند و به ترتیب به۲۰۰درصد،‌۱۸۲درصد و ۱۵۴درصد رسیدند.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن، تغییرات قیمت مواد معدنی تولیدشده (به منظور فروش)را نشان می دهد. این شاخص، مهم ترین ابزار بررسی عرضه مواد معدنی و روند قیمت ها به شمار می آیدو کاربردهای گوناگونی از جمله برآورد حساب های ملی کشور به قیمت های ثابت و ارزیابی برنامههای توسعه اقتصادی دارد. در این طرح ۳۲ فعالیت معدنی و ۶۱ ماده معدنی تحت پوشش قرار داده شده است.

مرکز آمار ایران در این گزارش ۴۳۲ معدن در حال بهره برداری را مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش شاخص تولیدکننده بخش معدن در سال گذشته به ۲۱۳٫۳ واحد رسید که رشد ۳۱٫۳ درصدی نسبت به سال ۹۲ پیدا کرد. که سهم رشد در فصل های بهار ۱۸٫۷ ، تابستان ۳۳٫۹، پاییز ۳۶٫۶درصد و زمستان۳۵٫۵ درصد (نسبت به سال ۹۲) بوده است.در این گزارش سال ۹۰ به عنوان سال پایه منظور شده است.

سنگ آهن ۴۰درصد و سنگ گچ ۲۰۰درصد

در میان مواد معدنی مختلف شاخص قیمت استخراج در سنگ آهن با رشد ۴۰٫۷درصدی،‌ زغالسنگ با افزایش ۱۸٫۸درصدی،‌ سنگ مس با ۱۸٫۴درصدی،‌ سنگ های تزئینی با رشد ۲۹٫۱ درصدی،‌ سنگ آهک با افزایش ۲۴درصدی،‌ شن و ماسه با رشد ۲۶٫۷درصدی،‌ سنگ لاشه با افزایش ۲۱٫۳درصدی،‌ کائولن و خاک نسوز بارشد ۵۵٫۶درصدی،‌ کرومیت با افزایش ۱۵۴درصدی،‌ سنگ گچ با رشد ۲۰۰٫۳درصدی،‌ سنگ نمک با افزایش ۱۸۲درصدی و سنگ باریت با رشد ۳۳٫۶درصدی همراه شدند اما استخراج سرب و روی و فیروزه با کاهش شاخص قیمت تولیدکننده همراه شدند که مرکز آمار اشاره به عدد آن نکرده است. در این گزارش شاخص قیمت استخراج میکا نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل مانده است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن

ردیف نام ماده معدنی تغییر شاخص قیمت تولیدکننده ۹۳ به ۹۲
۱ سنگ ‌آهن ۴۰٫۷درصد افزایش
۲ سنگ مس ۱۸٫۴درصد افزایش
۳ زغالسنگ ۱۸٫۸درصد افزایش
۴ سنگ تزئینی ۲۹٫۱درصد افزایش
۵ سنگ آهک ۲۴درصد افزایش
۶ شن و ماسه ۲۶٫۷درصد افزایش
۷ سنگ لاشه ۲۱٫۳درصد افزایش
۸ کائولن و خاک نسوز ۵۵٫۶درصد افزایش
۹ کرومیت ۱۵۴درصد افزایش
۱۰ سنگ گچ ۲۰۰٫۳درصد افزایش
۱۱ سنگ نمک ۱۸۲درصد افزایش
۱۲ باریت ۳۳٫۶درصد افزایش
۱۳ سرب و روی کاهش*
۱۴ میکا بدون تغییر

*مرکز آمار میزان کاهش را اعلام نکرده است.

از سوی دیگر این گزارش نشان می دهد شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال۹۲ نسبت به ۹۱ با ۳۱٫۵درصد رشد همراه شد.

در این گزارش همچنین تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده هر فصل نسبت به فصل پیش از خود نیز مقایسه کرده است به طوری که تغییر شاخص فوق در بهار ۹۳ نسبت به فصل قبل از آن با ۱۰٫۶درصد افزایش، تابستان نسبت به بهار با ‌۱۴٫۹درصد رشد، پاییز نسبت به تابستان با‌ ۸٫۵درصد افزایش و زمستان نسبت به پاییز ۹۳ برابر با ۲٫۱درصد کاهش داشته است.