- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

افتتاح ۴۷۶ طرح صنعتی، معدن و تجاری در دهه مبارک فجر

به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا )‌،‌ دكتر ” مهدي غضنفري “‌ با بيان اينكه از مجموع طرح هاي در حال افتتاح در دهه مبارك فجر ، ۴۲۱ طرح ايجادي و ۵۵ طرح توسعه اي است ، افزود: ميزان سرمايه گذاري هاي اختصاص يافته به اين طرح ها ۴۴ هزار و ۵۲۴ ميليارد ريال است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت اين توضيح را نيز داد كه با افتتاح پروژه هاي جديد زمينه اشتغالزايي ۱۸ هزار و ۷۱۲ نفر فراهم مي شود .
وي در باره استان هايي كه بيشترين ميزان سرمايه گذاري در پروژه هاي افتتاحي دهه فجر امسال را به خود اختصاص داده اند، گفت: استان خراسان رضوي ‌ با يك هزار و ۶۹۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري ، شاهد افتتاح ۳۴ طرح شامل (۳۳ طرح ايجادي و يك طرح توسعه اي )خواهد بود كه زمينه اشتغال ۲ هزار و ۷۶۵ نفر را به دنبال خواهد داشت .
دكتر غضنفري افزود:‌ افتتاح ۳۴ طرح با ۶ هزار و ۵۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري و اشتغالزايي ۹۸۵ نفر در استان مركزي و همچنين بهره برداري از ۱۰ طرح با ۵ هزار و ۱۹۰ هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري و اشتغالزايي ۱۵۵۸ نفر در استان قزوين از از ديگر برنامه هايي است كه در روزهاي جاري شاهد آن خواهيم بود.
*اتمام برنامه راهبردي وزارت صنعت ، معدن و تجارت در سال جاري
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه به يبان مهمترين اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت پرداخت و گفت: خوشبختانه برنامه راهبردي وزارتخانه كه از سال ها پيش آغاز شده بود، به اتمام رسيده و در حال حاضر مي توانيم اعلام كنيم كه داراي برنامه اي خاص براي توسعه فعاليت ها در سه بخش صنعت ، معدن و تجارت هستيم .
وي با بيان اينكه ظرفيت سازي و سرمايه گذاري هاي خيلي خوبي در حوزه صنعت صورت گرفته ، گفت: تعداد پروانه هاي صادره حوزه صنعت بين سال هاي ۵۷ تا ۸۴ ، حدود ۵۵ هزارفقره با ۲۱ هزار ميلياردتومان سرمايه گذاري بوده كه زمينه اشتغالزايي ۱٫۳ ميليون را فراهم كرد،
دكتر غضنفري تصريح كرد:‌ تعداد پروانه هاي صادره در خلال سال هاي ۸۴ تا ۹۰ با رشد خوبي به ۵۰ هزار فقره رسيد كه حجم سرمايه گذاري آنها ۱۱۰ هزار ميليارد تومان شده است .
*۵۵ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري براي ۲۳ هزار و ۷۰۰ بنگاه
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در فاصله سال هاي ۸۴ تا ۹۰ بيش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ واحد بنگاه كوچك، بزرگ و متوسط با ۵۵ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري به بهره برداري رسيد كه اين ميزان زمينه اشتغالزايي ۵۰۰ هزار نفر را به دنبال داشته است .
دكتر غضنفري ادامه داد: اگر طرح هاي به بهره برداري رسيده در فاصله سال هاي ۸۴ تا ۹۰ را به سه دسته بزرگ ، متوسط و كوچك تقسيم بندي كنيم ، در حوزه بنگاهي بزرگ همچون فولاد ، پتروشيمي ، خودرو ، سيمان ، مس و آلومينيم ، كشت و صنعت حدود ۷۰۰ واحد با ۳۵ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري ، اشتغال بيش از ۱۶۰ هزار نفر را فراهم كرده است .
*اشتغالزايي بيش از ۳۵۹ هزار نفر در حوزه بنگاه هاي متوسط و كوچك
به گفته وي ، در حوزه بنگاه هاي متوسط به بهره برداري رسيده همچون قطعه سازي، صنايع الكترونيكي و صنايعي از اين دست ، براي ۱۱ هزار واحد بنگاهي بيش از ۱۵ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري انجام شده كه اين ميزان زمينه اشتغال بيش از ۲۵۹ هزار نفر را فراهم كرده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين با اشاره به بهره برداري از ۱۲ هزار بنگاه كوچك با ۴ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري از اشتغالزايي بيش از ۹۰ هزار نفر توسط اين بنگاه ها خبرداد .
*ايران جزو پنج كشور برتر توليد كاشي و سراميك
وي توضيح داد : از نتايج اين سرمايه گذاري افزايش ظرفيت توليد خودرو در كشور از ۱۵۰ هزار دستگاه به ۹۶۰ هزار دستگاه در سال ۸۴ است كه ازآن زمان تا سال ۹۰ توليد خودرو به ۲ ميليون دستگاه رسيده است .
افزايش توليد كاشي و سراميك از ۱۸۰ هزارتن در سال ۸۴ به ۳۸۰ هزارتن در سال ۹۰ ديگر موضوعي بود كه دكتر غضنفري به آن پرداخت و گفت : براساس آخرين گزارش ها جمهوري اسلامي ايران جزو پنج كشور برتر اين محصولات به شمار مي آيد.
وي در ادامه افزود: در وزارت صنعت ، معدن و تجارت توجه ويژه اي به توسعه صنايع با فناوري پيشرفته و صنايع نوين همچون ايمپلنت ها ، سلول هاي بنيادي ، كاتاليست ها ، نانو موادها و انرژي هاي نو شده است كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو ) سرمايه گذاري هاي خوبي را در اين بخش ها انجام داده است .
*۳۴۰ ميليون تن ظرفيت كنوني استخراج معادن
وزير صنعت ، معدن و تجارت در بخش ديگري از اظهارات خود در باره فعاليت ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه معدن عنوان كرد: سرمايه گذاري هاي خيلي خوبي دراين بخش باعث ارتقا جايگاه جهاني ايران در منطقه و جهان از نظر توليد شده ، به عنوان مثال حضور جمهوري اسلامي ايران در ميان ۱۰ كشور برتر توليد كننده مس كاتدي در سال ۹۰ قابل توجه است .
دكتر غضنفري افزود: درسال ۹۰ ظرفيت توليد كشور در حوزه مس كاتدي ، ۲۵۵ هزارتن شد درحالي كه اين رقم درسال ۸۴ ۱۹۰ هزارتن بود .
وي با اشاره به قرار گرفتن كشورمان در ميان ۱۰ كشور اول جهان در زمينه استخراج معادن گفت : هم اينك توان استخراج معادن سالانه بيش از ۳۴۰ ميليون تن است كه اگر به خاطر داشته باشيم اين ظرفيت درسال هاي گذشته نسبت به سال ۸۴ ارتقا خوبي را تجربه كرد.
دكتر غضنفري تصريح كرد : ميزان استخراج معادن درسال ۵۷ ، فقط ۷ ميليون تن بود و اين رقم در سال ۸۴ ، به ۱۵۶ ميليون تن رسيده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت ،‌كسب رتبه هفدهم دنيا به لحاظ ايجاد ظرفيت توليد فولاد را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد : هم اينك ظرفيت سالانه توليد فولاد ۲۰ ميليون تن است ، اين رقم درسال ۸۴ ، ۱۰ ميليون تن بوده اما درسال ۵۷ ، فقط ۵۰۰ هزار تن اعلام شده بود.
وي با بيان اينكه هم اكنون ظرفيت توليد كشورمان در محصولات فولادي ۳۱ ميليون تن است ، افزود: اين درحالي است كه اين رقم در سال ۸۴، ۱۳ ميليون تن بود ، در سال ۵۷ قبل از پيروزي ابتداي انقلاب اسلامي نيزاز يك ميليون تن فراتر نرفت .
*رتبه هفتم صادرات سيمان در جهان
دكتر غضنفري در ادامه به ركورد بسيار خوب توليد سيمان در فاصله سال هاي ۸۴ تا ۹۰ اشاره اي داشت و افزود: هم اكنون ظرفيت توليد سيمان ۸۰ ميليون تن است ، اين رقم سال گذشته ۶۶ ميليون تن بوده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت ، توليد ۳۳ ميليون تن سيمان درسال ۸۴ را يادآور شد و افزود: خوشبختانه درحال حاضر با توجه به تامين نياز داخل موفق به صادرات سيمان شده ايم و رتبه هفتم جهاني صادرات سيمان از آن جمهوري اسلامي ايران است .
*توليد آلومينيم از ۴۵۷ هزار تن عبور كرد
وي سپس گفت : در زمينه توليد آلومينيم نيز ظرفيت سازي هاي خوبي صورت گرفته ، به نحوي كه ظرفيت ۲۵هزار تني سال ۵۷ به ۲۳۰ هزارتن در سال ۸۴ رسيده است و اين ميزان هم اكنون از ۴۵۷ هزارتن عبور كرده است .
دكتر غضنفري در بخش ديگري ازاين گفت وگو با اشاره براينكه گام هاي خوبي در مورد اصل ۴۴ قانون اساسي برداشته شده ، عنوان كرد : بسياري از شركت هاي دولتي هم اينك به صورت ۱۰۰ درصد در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته اند و يا اينكه سهم دولت در آن شركت ها گاهي كمتر از ۱۰ يا ۲۰ درصد است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت تاكيد كرد : به جز استخراج ، اكتشاف و توليد مواد معدني و محصولات صنايع معدني در ساخت كارخانجات اين حوزه ،‌ به توان فني و مهندسي موقعيت بسيار خوبي را كسب كرده ايم .
به گفت وي ، سهم بومي سازي پروژه هاي صنايع معدني در كشور ارتقا يافته كه به عنوان مثال هم اكنون طراحي كارخانجات فولاد ، مس ، آلومنيم و امثال آن توسط متخصصان ايراني انجام مي شود ، ساخت ماشين آلات و نصب و بهره برداري از آنها توان بالاي ايران را نشان مي دهد .
*بيش از ۴۴ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و خدمات فني و مهندسي
بخش سوم سخنان دكتر غضنفري به دستاوردهاي حوزه تجارت اختصاص يافت ، وي دراين باره عنوان كرد : ميزان صادرات غيرنفتي و خدمات فني و مهندسي كشور افزايش يافته و اين رقم از ۱۰٫۵ ميليارد دلار ۸۴ به ۴۴ ميليارد دلار به سال ۹۰ رسيده
است .
وي ادامه داد : در مجموع صادرات سال هاي ۸۴ و ۹۰ شامل كالا و خدمات فني ومهندسي افزون بر ۱۷۵ ميليارد دلار مي شود ، رقم بسيار خوبي است كه توان بالاي كشور براي خروج از اتكا به نفت در توليد و بودجه كشور را نشان مي دهد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت با تصريح براينكه در حوزه حمل ونقل و كشتيراني رشد خيلي خوبي را شاهد بوده ايم ، افزود: هم اينك ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ۱۶۵ فروند كشتي را در اختيار دارد كه قدرت حمل ۳۶ ميليون تن بار را دارد.
*۲ هزار ميليارد تومان ذخيره سازي در فاز نخست هدفمندي
دكتر غنضفري همچنين گفت : در بخش حمايت از صادرات بيمه نامه ها و ضمانت نامه هاي صادراتي افزايش يافته است به نحوي كه اين ميزان در هفت سال اخير به ۷٫۶ ميليارد دلار رسيد كه بيانگر رشد بيش از ۱۲ برابري نسبت به مدت مشابه ماقبل خود است .
بهره گيري از توان بخش خصوصي به ويژه اصناف در تامين ، توزيع كالا و تنظيم بازار ، نظارت و كنترل از جمله دستاوردها و فعاليت هاي انجام شده در حوزه بازرگاني داخلي در سال هاي اخير است كه وزير صنعت ، معدن و تجارت اين موارد را يادآور شد.
وي با اشاره براينكه در فاز نخست هدفمندي يارانه ها در سال ۸۹ ، بخش خصوصي در ذخيره سازي، ۲ هزار ميلياردتومان شامل ۲۲ قلم كالاي حساس مباشرت داشته است ، گفت : در حوزه سيلوسازي نيز با اجراي نهضت سيلوسازي ، ظرفيت سيلوهاي كشوربالغ بر ۱۵ ميليون تن شد كه بسياري از آنها را بخش خصوصي اجرا كرد وهم اكنون مالكيت سيلوها نيز بر عهده بخش خصوصي است .
*راه اندازي بيش از ۳۰ سامانه اطلاعاتي درجهت ساماندهي بازار
وزير صنعت ، معدن و تجارت به استفاده از فناوري اطلاعات و آي تي در نظام توزيع كشور درسال هاي اخير نيز اشاره اي داشت و گفت : هم اكنون بيش از ۳۰ سامانه اطلاعاتي و عملياتي در جهت ساماندهي بازار و تسهيل و توسعه تجارت الكترونيكي راه اندازي شده است .
وي سامانه املاك و مستغلات ، ثبتارش(ثبت سفارش) ، خريد گندم ، ميزان (كارت خريد اعتباري ) ستاد (تدارك الكترونيكي دولت ) شبنم ، ( شبكه نظارت و بازرسي مردمي را بخشي از ۳۰ سامانه اي دانست كه با هدف ساماندهي بازار توسعه يافته است .
دكتر غضنفري در پايان افزود: درسال هاي اخير صدها عنوان كتاب ، مقاله در قالب كارهاي تحقيقاتي و پزوهشي در حوزه هاي صنعت ، معدن و تجارت انجام شده است كه هر كدام به نوبه خود در دررشد و ارتقا اين حوزه ها موثر بوده و خواهد بود.//
در آستانه  سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، وزير صنعت، معدن و تجارت با ارايه گزارشي ازعملكرد و فعاليت هاي اين وزارتخانه ،  ‌از افتتاح ۴۷۶ طرح صنعتي ، معدني و تجاري در سراسر كشور خبر داد .