مشاهده مطلب

      ۱۳ مهر ۱۳۹۲      ۰             3314      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ رییس هیات عامل این سازمان كه در جمع مدیران شركت های سرمایه گذاری داخلی سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: در گام نخست لیست تعدادی از معادن و طرح های صنایع معدنی را آماده كرده ایم كه به صورت عمومی برای سرمایه گذاران این حوزه ارایه می شود. مهدی كرباسیان با اشاره به اینكه هم اینك ارزش طرح های نیمه تمام این سازمان به ۷٫۵میلیارد دلار می رسد گفت: در این لیست كه فقط نزدیك به ۶۰ معدن وجود دارد اولویت سرمایه گذاری با شركت های ایرانی و سپس خارجی است.  معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با تاكید بر این نكته كه یكی از اهداف این اقدام هماهنگ سازی زنجیره تولید است اظهار داشت: برای دستیابی به اهداف تولید فولاد ،‌مس و … باید توسعه همه بخش های بالادستی و پایین دستی به صورت متوازن انجام گیرد.وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از بانك های خصوصی استقبال مناسبی برای تامین مالی طرح ها كرده اند. رییس هیات عامل ایمیدرو در عین حال گفت: كل نیاز سرمایه گذاری طرح های این سازمان در طول برنامه پنجم به ۲۸میلیارد دلار می رسد كه پاسخگویی به چنین نیازی مشاركت گسترده بخش خصوصی و خارجی را می طلبد.كرباسیان در عین حال به روش های نوینی اشاره كرد كه می توان تامین مالی طرح را با استفاده از آن ها انجام داد. وی به مزیت های متعدد طرح ها برای سرمایه گذاری اشاره كرد و گفت: امتیازاتی همچون بهره مندی از فاینانس ،‌ منابع صندوق توسعه ملی ،‌ تضمین تامین خوراك ،‌ تامین زیرساختها ،‌واگذاری استخراج،‌ پوشش بیمه ای در اكتشاف،‌ امكان خرید واحدهای بالا و پایین دستی ،‌ عدم دخالت این سازمان در توزیع و صادرات و … بخشی از جاذبه های ایمیدرو برای سرمایه گذران است. كرباسیان به هدف ایجاد ارزش افزوده در این سرمایه گذاری ها اشاره كرد و اظهار داشت: ارزش استخراج های معدنی امریكا در سال ۲۰۱۰ به ۶۴میلیارد دلار رسید اما پس از فرآوری در اختیار بخش صنعت قرار گرفت كه به ارزش ۵۷۸میلیارد دلار افزایش یافت.

 

در این دیدار كه ۱۳ تن از مدیران شركت های تامین سرمایه  و سرمایه گذار حضور داشتند، مدیر عامل پتروفرآوران اطلس (بانك ملت) گفت: اعلام محورهای سرمایه گذای یكی از مهمترین نكاتی است كه مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد. وی توجه سرمایه گذار به تفكیك بودن مالكیت از بهره بردای را موضوعی اساسی خواند و اظهار داشت: با این اصل كه مالكیت معادن بزرگ در اختیار دولت قرار دارند اما اختیار بهره برداری آن ها به بخش خصوصی سپرده می شود مسیر حركت مشخص شده است.

 

مدیرعامل شركت تامین سرمایه لوتوس نیز خواستار اولویت بندی در سرمایه گذاری شد و گفت: می توان در فاز اول طرح های نیمه تمام را در اختیار متقاضیان قرار داد. همچنین مدیر عامل تامین سرمایه بانك ملت ،‌ارایه اطلاعات مربوط به مطالعات فنی و اقتصادی طرح ها را عامل تاثیرگذار در جذب سرمایه اعلام كرد.

 

از سوی دیگر مدیر تامین مالی تامین سرمایه امید اظهار داشت: استفاده از ابزارهای نوین همچون اوراق سلف كه در بخش نفت انجام شده یكی از اقداماتی است كه می توان برای جذب سرمایه استفاده كرد.

 

معاون سازمان بورس اوراق بهادار نیز در این جلسه اظهار داشت:استفاده از اوراقی كه قابلیت تبدیل شدن به سهام را دارد ثمرات مثبتی برای طرح ها ایجاد می كند. به گفته وی ‌ارایه چشم انداز طرح ها از سوی ایمیدرو اطمینان بیشتری به سرمایه گذار می دهد. همچنین مدیر خدمات مالی تامین سرمایه نوین گفت: انتشار اوراق مشاركت بدهی یكی از برنامه هایی است كه می تواند طرح های این حوزه را تغذیه مالی كند.  

 

مدیر عامل تامین سرمایه سپهر در این جلسه پیشنهاد داد كه كارگروهی از شركت های سرمایه گذاری ،‌بورس اوراق بهادار و سایر فعالان تامین سرمایه ایجاد شود تا ابتدا با اولویت بندی طرح ها ، نوع تامین مالی نیز مشخص شود.

در پایان این نشست رییس هیات عامل ایمیدرو از این پیشنهادات استقبال كرد و گفت: به دلیل بزرگ بودن بخش معدن و صنایع معدنی باید از توانمندی شركت های متعددی در داخل و خارج كشور استفاده كرد. كرباسیان از سرمایه گذاران دعوت كرد تا برای حضور در این بخش پیشنهادات خود را ارایه نمایند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: