- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

اختصاص منابع مالی جدید دولت برای ادامه طرح مسکن مهر

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مصوبات امروز گفت: در جلسه امروز سه موضوع مطرح شد، موضوع اول جلسه مشترک هیئت وزیران با مقام معظم رهبری بود که آقای رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری تشکر کردند و تاکید کردند که تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین از اصلاح بودجه سال ۹۲ در جلسه امروز هیئت دولت خبر داد و گفت: پیش از این نیز گفته شده بود که منابع ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۱۳۹۲ دست نیافتنی است و مبنای این اظهارنظر نیز عملکرد بودجه در سال ۱۳۹۱ و ۵ ماهه سال ۹۲ بوده است.

نوبخت با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای شفاف کردن بودجه سال ۹۲ گفت: امروز اصلاحیه بودجه سال ۹۲ به تصویب رسید و انشالله اصلاحیه این بودجه در صبح روز سه‌شنبه با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی افزود: البته در اصلاحیه این بودجه تلاش شده است به منظور جلوگیری از رکود پیمانکاران وابسته به بخش دولتی منابع جدید برای بودجه تصویب شود تا کاهش درآمدها به میزان ۶۰ میلیارد تومان منجر به رکود نشود.

در ادامه نوبخت به دستور کار دیگر جلسه امروز هیئت دولت اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی که در دستور کار هیئت وزیران بود اصلاح اساسنامه هدفمند کردن یارانه‌ها بود. در ماده ۱۵ هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح شده بود که باید مجمع عمومی این سازمان هدفمندی یارانه‌ها متشکل از عضو کابینه که هفت نفر از آنها وزیر و یک نفر هم معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور است تشکیل شود.

وی افزود: این اساسنامه در ماده ۸ خود این ۸ نفر را به ۱۶ نفر افزایش داده و رئیس مجمع را رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس را معاون اول رئیس‌جمهور مشخص کرده بود. مجلس محترم به جهت مغایر بودن ماده ۸ با ماده ۱۵ که به جای ۱۶ نفر، ۸ نفر را در قانون داشتیم اساسنامه را مغایر با قانون تشخیص داده بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه امروز هیئت وزیران ماده ۸ این اساسنامه تغییر کرد و منطبق با آنچه که در ماده ۱۵ اساسنامه تصریح شده بود اصلاح شد؛ یعنی ۸ نفر عضو مجمع باشند و ریاست مجمع که به عهده رئیس‌جمهور و نایب وی بود به معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور محول کرد.

نوبخت گفت: بنابراین سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور قرار گرفت.

سخنگوی هیئت دولت اضافه کرد: امیدواریم با همکاری مجلس محترم در بحث اصلاحیه بودجه سال ۹۲ یک قانون شفاف و روشن مبنای کار قرار بگیرد و باعث ثبات‌بخشی بر نحوه هزینه‌ها با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری بر ضرورت برقراری اقتصاد مقاومتی شود، چرا که بودجه اقتصاد مقاومتی با بقیه متفاوت است، البته مجلس محترم بخشی از اقلامی که در لایحه بودجه نیامده بود را در بودجه اضافه کرد وبودجه به سقف ۲۱۰هزار میلیارد تومان رسانده شد.

وی همچنین به برنامه دیگر امروز جلسه هیئت دولت اشاره کرد و گفت: نظارت بر طرح‌های قانونی مرتبط با دولت که در مجلس مطرح است دستور کار دیگر امروز جلسه هیئت دولت بود.

سخنگوی هیئت دولت اضافه کرد: لازمه این کار بحث و بررسی در خصوص این مسئله در هیئت وزیران بود که این اتفاق نیز افتاد و مشخص شد هیئت وزیران با کدامیک از طرح‌های موجود نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که در دستور کار قرار دارد موافق است یا مخالف و متناسب با آن افرادی از اعضای هیئت وزیران انتخاب شدند که یا معاونت امور مجلس و یا معاونت امور راهبردی رئیس‌جمهور که در مجلس حضور پیدا کند و راجع به آن طرح‌ها نظر هیئت وزیران را نسبت به موافقت یا مخالفت ابراز کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشت ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان گفت: اصل خبر مبنی بر اعاده ۱۶ میلیارد تومان یک بحث است و این حاشیه‌هایی که به آن پرداخته شد بحث دیگری. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه مسئولین محترم این دانشگاه در خصوص اعاده و بازگشت ۱۶میلیارد تومان موافقت کردند دیگر نیاز به این بحث‌ها نیست و می‌توانیم آن را خاتمه یافته تلقی کنیم.

در ادامه نوبخت به دستور کار دیگر جلسه امروز هیئت دولت اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی که در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفت، اصلاح اساسنامه هدفمند کردن یارانه‌ها بود. در ماده ۱۵ هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح شده بود که باید مجمع عمومی این سازمان هدفمندی یارانه‌ها متشکل از عضو کابینه که هفت نفر از آنها وزیر و یک نفر هم معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور است تشکیل شود.

سخنگوی هیئت دولت اضافه کرد: امیدواریم با همکاری مجلس محترم در بحث اصلاحیه بودجه سال ۹۲ یک قانون شفاف و روشن مبنای کار قرار بگیرد و باعث ثبات‌بخشی بر نحوه هزینه‌ها با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری بر ضرورت برقراری اقتصاد مقاومتی شود چرا که بودجه اقتصاد مقاومتی با بقیه متفاوت است، البته مجلس محترم بخشی از اقلامی که در لایحه بودجه نیامده بود را در بودجه اضافه کرد وبودجه به سقف ۲۱۰هزار میلیارد تومان رسانده شد.

وی همچنین به برنامه دیگر امروز جلسه هیئت دولت اشاره کرد و گفت: نظارت بر طرح‌های قانونی مرتبط با دولت که در مجلس مطرح است دستور کار دیگر امروز جلسه هیئت دولت بود.

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره مناصب مختلف آقای ترکان گفت: آقای ترکان به سمت دبیر دبیرخانه مناطق آزاد انتخاب شدند و کار خود را نیز ادامه خواهند داد و با توجه به اینکه شورای عالی مناطق آزاد به ریاست شخص رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود در این باره اختیار تام دارد، البته ذهن من درباره اینکه چهار ابلاغ دیگر چه بوده است، خالی است.

وی درباره برخی شایعات پیرامون توقف مسکن مهر گفت: آخرین نامه‌ای که بنده قبل از حضور در جمع شما امضاء کردم یک تخصیص و حواله‌ای به خزانه بوده است تا مبالغی از خزانه برای امور زیربنایی مسکن مهر هزینه شود. دولت برخودش فرض می‌داند نسبت به این مسکن مهر تا آنجا که منابع محدود آن اجازه می‌دهد به متقاضیان این پروژه فشار بیش از اندازه وارد نشود.

وی افزود: علاوه بر اینکه وزیر راه و شهرسازی چند روز به دنبال این مسئله بود بنده نیز این امضاء را به ایشان دادم تا بتوانم این مبلغ را در مورد اجرای طرح‌های زیربنایی مسکن مهر اجرایی کنم.

همچنین نوبخت درباره معرفی وزرا به مجلس در مهرماه گفت: هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است و به محض اینکه قطعی شود من آن را خدمت شما خواهم گفت.

سخنگوی هیئت دولت درباره ارائه لایحه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس شورای اسلامی گفت: تمام مشورت‌ها و مطالعات در اینباره انجام شده است البته برخی از نمایندگان به عنوان شخص حقیقی در این جلسات حضور یافتند.

همچنین نوبخت با اشاره به اینکه یکی از افراد صاحب‌نظر از طرف وی مأمور شده است تا پیش‌نویس لایحه احیای سازمان مدیریت را تدوین کنند، گفت: توافقاتی با افراد حقیقی مجلس صورت گرفته است که متن مورد توافق مجلس و دولت تدوین شود و انشالله آن متن نهایی شود و آن را به مجلس محترم تقدیم می‌کنیم تا متن مورد توافق دولت در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود.