مشاهده مطلب

      ۲۳ تیر ۱۳۹۳      ۰             4694      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش شاتا از ايميدرو ؛«مهدي كرباسيان» با اعلام اين خبر، افزود: در كشور معادن گسترده مس وجود دارد كه ساماندهي اين بخش با ايجاد هلدينگ جهت توسعه صنعت مس لازم است.
وي اهم برنامه هاي مس را توسعه اكتشاف، افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي و رشد بهره وري عنوان كرد و گفت: تكميل و بهره برداري از پروژه هاي نيمه تمام مس از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني(ايميدرو) مورد حمايت قرار دارد و اينگونه پروژه ها در مناطق كرمان و آذربايجان شرقي وجود دارد.
كرباسيان ميزان توليد مس كاتد در سال گذشته را ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ تن ذكر كرد و افزود: كاهش توليد نسبت به سال ۹۱ حدود ۱۰ درصد اعلام شده كه از دلايل آن مشكلات بخش توليد به ويژه افت عيار معدن، كاهش قيمت جهاني و شرايط تحريم نيز اثرگذار بوده است.

وي تصريح كرد: بررسي عملكرد سال ۹۲ نشان مي دهد كه بالغ بر ۸۴ درصد برنامه پيش بيني شده تحقق يافته است.
برنامه پيش بيني شده براي ظرفيت توليد مس در سال ۱۳۹۴ دستيابي به رقم ۲۸۰ هزار تن است و انتظار مي رود اين رقم در سال ۹۵ به ۳۰۰ هزار تن برسد و قرار است در سالهاي ۹۶ و ۹۷ به ترتيب به ظرفيت ۳۵۰ و ۳۸۰ الي ۴۰۰ هزار تن دست يابيم.
رئيس هيات مديره شركت ملي مس، اجراي طرح توسعه مس در آذربايجان شرقي را يادآور شد و گفت: قرار است اين كارخانه اوايل مهر يا آبان سال جاري افتتاح شود.
انتظار مي رود با راه اندازي طرح توسعه مرحله دوم سونگون آذربايجان شرقي و طرح توسعه مرحله دوم سرچشمه كرمان در سال جاري به ميزان ۳۰۰ هزار تن به ظرفيت توليد كنسانتره مس كشور افزوده شود.
توليد مس در گذشته كمتر از ۲۰۰ هزار تن بود، اما از نظر ظرفيت تجهيزات نصب شده و توسعه آن، امكان توليد ۲۶۰ هزار تن مس خالص فراهم شده بود، اين در حالي است كه در گذشته تنها منبع توليد مس در ايران، مس سرچشمه بود كه علاوه بر آن، معدن سونگون نيز آماده سازي و كارخانه آن براي توليد كنسانتره مس نصب شد.

كرباسيان خاطر نشان كرد: بررسي ها نشان مي دهد پتانسيل توليد مس در كشور حدود ۴۰۰ هزار تن مس خالص است كه البته توليد بيش از اين ميزان هم بستگي به اكتشافات دارد كه به طور مستمر در حال انجام است و نتايج آن به تدريج آشكار مي شود.
وي از برنامه واگذاري سهام واحدهاي مس به بخش خصوصي و مردم خبر داد و گفت: مس آذربايجان شرقي تا آخر سال جاري به سهامي عام تبديل مي شود و مردم سهامدار آن خواهند شد.
به گفته رئيس هيات عامل ايميدرو، يكي از برنامه هاي مهمي كه در چارچوب تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه اجراي اقتصاد مقاومتي دنبال مي شود، موضوع استفاده از قابليت هاي داخلي كشور در بخش معدن و به ويژه در صنعت مس است.
وي تاكيد كرد: برنامه آماده سازي و به بهره برداري رساندن معادن كوچك تدوين شده كه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در بخش معدن نقش بسزايي خواهد داشت.
كرباسيان افزود: بهره برداري از معادن كوچك به سرمايه گذاري بالايي نياز دارند و بخش هاي خصوصي كوچك قادر به تامين اين منابع نيستند و در عين حال در حوزه اكتشافات هم قدرت ريسك بالايي ندارند، براي كاهش اين ريسك ها يك هماهنگي بين وزارت صنعت، معدن و تجارت، ايميدرو، شركت ملي مس، بانك ها و صندوق بيمه معادن در حال انجام است.
گفتني است: شركت ملي مس ايران به طور رسمي فعاليت خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز كرد و اولين واحد اين شركت در سرچشمه كرمان احداث شد.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: