مشاهده مطلب

      ۰۵ خرداد ۱۳۹۲      ۰             2263      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

اکبر نوروزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار معدن ۲۴ درباره آخرین تصمیم گیری ها در حوزه معادن سنگ آهن ،اعلام کرد:پیرو جلسه هفته گذشته معاونت معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت با فعالان معادن بزرگ سنگ آهن،آخرین رایزنی ها در خصوص مباحث کارشناسی و کیفیت نحوه آزاد سازی قیمت سنگ آهن این هفته نهایی می شود.

وی با بیان اینکه آزاد سازی فرآیند نرخ گذاری سنگ آهن قطعی است؛عنوان کرد: “با توجه به واگذاری سهام اغلب شرکت ها و کارخانجات فولاد ساز به بخش خصوصی،دولت دیگر برای این بخش رانت تامین مواد اولیه ارزان قیمت را قائل نبوده و خواستار نرخ گذاری سنگ آهن بر اساس قیمت واقعی است.”

مدیرعامل شرکت تهیه وتولید مواد معدنی با بیان اینکه نرخ گذاری قیمت سنگ آهن تابعی از عرضه و تقاضای بورس کالا خواهد بود،افزود: طی هفته جاری آخرین مباحث در خصوص کمیت و کیفیت آزاد سازی نرخ سنگ آهن میان دولت و بخش خصوصی به جمع بندی خواهد رسید.

به این ترتیب هرگونه نگرانی فعالان صنعت معدن از بابت پرداخت حقوق دولتی و بهره مالکانه و حتی عوارض گمرکی با آزاد سازی قیمت ها در حوزه سنگ آهن می تواند پوشش داده شود.

اخذ بهره مالکانه ۸۰۰ میلیارد تومانی و حقوق دولتی از معادن فعال کشور موضوع دیگری بود که این مقام مسئول درباره آن گفت:مجلس در بررسی لایحه بودجه امسال،بندی را به تصویب رسانده که بر اساس آن صاحبان معادنی که پروانه بهره برداری آنها به نام ایمیدرو است، موظف به پرداخت بهره مالکانه ۸۰۰ میلیارد تومانی و بر مبنای پنج درصد از نرخ شمش صادراتی فولاد خوزستان هستند.

با این همه هنوز فرمول اجرای این مصوبه و میزان درصد پرداختی معادن مختلف در کارگروههای تخصصی در دست بررسی بوده و رایزنی های کارشناسی در این زمینه ادامه دارد.

وی ادامه داد:دریافت رقمی به عنوان حقوق دولتی از کلیه معادن اما از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت در دست بررسی است و از قرار معلوم بطور منطقه ای در کشور اجرا خواهد شود.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان در برابر این پرسش که عدم استقبال خریداران در هفته گذشته از دو محموله یکصد هزار تنی این شرکت در بورس کالا ناشی از چیست؟پاسخ داد: در عرضه نخست موضوع بخش نامه عوارض ۴۰ درصدی گمرک ،تردید خریداران از حضور در معامله و به تبع آن شوک مقطعی در بازار را منجر شد اما در مرحله دوم به دلیل نوسان همزمان نرخ ارز و سنگ آهن در بازار داخلی و جهانی ،نرخ های پیشنهادی از سوی خریداران به مراتب پایین تر از مظنه مدنظر عرضه کننده قرار گرفت و به این ترتیب نتوانست به تحقق معامله بیانجامد.

وی با اظهار امیدواری برای عرضه مجدد بار یکصد هزار تنی سنگ آهن سنگان در بورس کالا،بر وجود مشتری برای این محموله تاکید کرد و گفت: تقاضای عرضه مجدد در اولین فرصت کاری به کارگزاری سی ولکس کالا به عنوان کارگزار عرضه کننده این محموله داده شده که مطابق با قیمت روز بازار و کارشناسی حجم محموله بر روی میز فروش رینگ محصولات معدنی بورس کالا خواهد رفت.

نوروزی در خاتمه از نحوه وضع عوارض صادرات سنگ آهن نیز سخن گفت و افزود:واقعیت های موجود در بخش معدن کشور نشان می دهند که بجز مصرف اندک سنگ آهن دانه بندی شده از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان سایر مجتمع های فولادی به حجم تولید فعلی سنگ آهن دانه بندی شده در کشور نیازی نداشته و از اینرو کشور با مازاد تولید این ماده معدنی مواجه است.

از طرفی کارخانجات فرآوری سنگ آهن به اندازه کافی در کشور وجود نداشته و توسعه آن نیازمند سرمایه گذاری و تامین منابع مالی گسترده ای است.

بر این اساس کارخانجات تولید سنگ آهن و فولاد یا با تعطیلی مواجه خواهند بود و یا با تسهیل روند صدور مازاد سنگ آهن داخلی منابع لازم برای اجرای طرح های توسعه ای و ایجاد ارزش افزوده را فراهم خواهند کرد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: