معدن سنگ آهن میشدوان

طرح ايجاد ظرفيت سنگ‌آهن دانه بندي معدن ميشدوان با هدف استخراج سنگ‌آهن براي توليد ۶۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندي توسط شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران اجرا شده است. فعاليت اجرايي اين طرح از سال ۱۳۸۵ شروع شد و در تاريخ آذرماه سال ۸۷ به‌طور رسمي افتتاح شد. براي راه‌اندازي اين طرح ۵/۴۱ ميليارد ريال از منابع داخلي سرمايه‌گذاري شده و با افتتاح آن براي ۱۷۰ نفر شغل مستقيم و براي ۷۵۰ نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد شده است.

معدن سنگ آهن میشدوان در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان بافق در استان یزد واقع شده است. طول جغرافیایی کانون این معدن ۵۱ً ۳۰َ ۵۵ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۴۵ً ۵۰َ ۳۱ درجه شمالی می باشد .

راه دسترسی به معدن جاده آسفالته بافق-بهاباد به طول ۳۰ کیلومتر و جاده آسفالته اختصاصی معدن به طول ۸ کیلومتر می باشد. لازم به ذکر است خط آهن بافق-مشهد از شمال این معدن عبور می کند.

عملیات اکتشاف سیستماتیک این آنومالی در سال های ۱۹۷۰-۱۹۶۹ با اجرای عملیات مغناطیس سنجی و گرانی سنجی و تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ آغاز و در سال ۱۹۷۶ با بازنگری نقشه های ژئوفیزیکی و تهیه نقشه زمین شناسی ۱:۵۰۰۰ اقدام به اجرای عملیات مغناطیس سنجی تفصیلی، حفر ۱۲ ترانشه های اکتشافی و ۵ حلقه گمانه اکتشافی به متراژ ۷۵۵ گردید .

میزان ذخیره معدن میشدوان در سال ۱۳۸۵ شامل سه بخش شرقی، غربی و مرکزی به میزان ۱۱۷۵۴۰۰۰ میلیون تن سنگ آهن کم عیار پرفسفر با عیار متوسط آهن ۴۹ درصد می باشد.

کارخانه خردایش و دانه بندی

در این مجتمع کارخانه خردایش و دانه بندی همراه با سیستم پر عیار سازی مگنت سپراتور و با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن در ساعت نصب گردیده و از اواخر سال ۸۶ آغاز بکار نموده است.

محصولات تولیدی:

به طور کلی سه نوع محصول در این مجتمع تولید می شود که شامل:

درشت دانه، ریز دانه و سیمانی است که محصولات سیمانی با توجه به دانه بندی به سه نوع نرمه طبیعی با سایز ۶-۰، باطله ریز دانه با سایز ۱۰-۰ و باطله درشت دانه با سایز ۳۰-۱۰ میلیمتر تقسیم شده اند .

رویکرد کلی مجتمع، تولید محصول با عیار ۵۹% جهت عرضه در بورس کالا می باشد که این رویکرد بسته به تقاضا قابل تغیییر می باشد.

حمل محصولات عرضه شده در بورس به دو روش جاده ای و ریلی امکان پذیر می باشد که در روش ریلی ابتدا محصولات با کامیون به ایستگاه راه آهن مجاور (بیشه در) حمل و سپس توسط واگن های باربری منتقل می شوند .

دانه بندی محصولات قابل عرضه در بورس کالا برای درشت دانه در حال حاضر ۳۰-۱۰ و برای ریز دانه ۱۰-۰ میلیمتر می باشد که این سایز بسته به شرایط و تقاضا قابل تبدیل به ۶-۰ و ۳۲-۶ نیز می باشد .

تنوع محصولات به لحاظ ماهیت شامل محصولات مگنتیتی و هماتیتی است و با توجه به جدا بودن      ذخیره های مگنتیت و هماتیت در دو توده مرکزی و غربی امکان تولید هر کدام از آنها وجود دارد .

کنترل کمی و کیفی محصولات تولیدی در این مجتمع:

کنترل کمی:

  • توزین محصول بوسیله باسکول دیجیتال و ارائه قبوض و بیلان.

کنترل کیفی:

  • دانه بندی محصولات تولیدی توسط سرندهای آزمایشگاهی استاندارد تعیین می شود .
  • عیار سنجی و آنالیز شیمیایی نمونه های ماخوذه از بلوک های حاوی ماده معدنی و از محصولات در حین تولید به روش شیمی تر و بطور دقیق انجام می شود .

 

[slideshow_deploy id=’5522′]