مشاهده مطلب

      ۲۶ دی ۱۳۹۴      ۰             5986      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

“محمدجواد ظریف” به محض ورود به وین گفت: امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام گفت‌و‌گوهایی هم با امانو، کری و موگرینی خواهم داشت.

وزیر امور خارجه گفت: امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از ان یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می‌شود.

ظریف افزود: چون آنچه که برجام را اجرایی می‌کند گزارش مدیر کل است اما برای اعلام اهمیت این واقعه بیانیه‌ای هم خوانده خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های امروز خود گفت: دیدار با مدیر کل آژانس است، اعلام اجرای برجام و دیدار‌های دو جانبه با خانم موگرینی و احتمالا سایر وزرای خارجه از جمله آقای کری خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه گفت: این ملاقات‌ها برای اطمینان از اجرای صحیح برجام است مخصوصا با توجه به اقدامات وسیعی که امریکا یی‌ها اعلام کردند انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی که بعد از اجرای برجام جمهوری اسلامی ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند گفت: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی ایجاد می‌شود برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌ای که منطقه ما را تهدید می‌کند و ان هم خطر تروریست و افراط گرایی است.

ظریف اظهارداشت: ما این آمادگی را داریم و امیدواریم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین الملل برای مبارزه با این معضل همکاری را داشته باشند.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: اجرای برجام نه تنها یک فرصت خوب برای مردم ایران است که همه قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت،  همه قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان مي يابد و رسما لغو می شود بلكه همه تحریم های ظالمانه ای که به خاطر موضوع هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، انشالله لغو و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز خوب برای مردم ایران است.این روز بسیار خوبی برای هم منطقه است چرا که منطقه ما از سایه یک درگیری بی مورد که میتوانست برای این منطقه نگرانی ایجاد کند رها شده است.

ظریف گفت: منطقه ما می تواند بدون غبارهایی که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته ای ایران شکل گرفته بود، یک حرکت هوشمندانه و صلح طلبانه را برای نزدیکی بیشتر کشورهای آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه این روز ثابت می کند که ما می توانیم مشکلات مهم دنیا را از طریق دیپلماسی حل کنیم، تصریح کرد: آنچه امروز رخ می دهد، نماد روشن آن است که معضلات از طریق گفتگو حل می شود نه از طریق تهدید فشار و تحریم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید این شیوه نامه که به تایید هم رسیده است با موفقیت انجام شود؟، گفت: تاکید ما بر این است که منفعت برجام کاملا اجرایی شود و همه در این مورد متحد شوند. در این زمینه، روش ما بر احراز و رصد کردن نحوه پایبندی سایر کشورها است و این روش را ادامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: البته عقل حکم می کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف تهیه این سند کرده اند با اقدامات نسنجیده باعث نشوند که نتیجه این مذاکرات به هدر برود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: