مشاهده مطلب

      ۰۹ خرداد ۱۳۹۶      ۰             13678      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

شبه جزیره کره؛ آتش زیر خاکستر

پکن - ایرنا -‌ پرتاب های مکرر موشک‌های بالستیک کره شمالی بخصوص به آبهای ژاپن نویدبخش روزهای خوبی برای شبه جزیره کره نیست و این منطقه را که همواره از آن به عنوان یکی از کانون های بحران زا در جهان یاد می شود، به نقطه جوش نزدیک کرده است.

به گزارش ایرنا، آزمایش های موشکی و برنامه هسته ای کره شمالی مدتها است که ذهن آمریکا و هم پیمانان این کشور از جمله ژاپن و کره جنوبی را به خود مشغول کرده و همین موضوع باعث شده تا آنان با فعالیت های خود در شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی را با تحریم های سنگینی مواجه کنند.
در مقابل این سیاست ها، کره شمالی نیز با گسترش فعالیت های موشکی و نظامی خود، نشان داد که سیاست های تحریم و فشار آمریکا و هم پیمانانش جوابگو نیست و اوضاع را بدتر می کند.
آمریکایی ها که سعی دارند کره شمالی را بزرگترین مقصر این شرایط قلمداد کنند بی آنکه راهبردهای گذشته نظامی خود را تغییر دهند، در حال تقویت قوای نظامی خود در منطقه هستند.
بر خلاف آن چیزی که تصور می شد، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا روابط دو کشور به شدت تیره شد و تا سرحد درگیری نظامی پیش رفته است.
آمریکا تا قبل از این عمدتا سیاست های فشار اقتصادی را دنبال می کرد اما حالا در کنار تحریم و فشارهای اقتصادی؛ قدرت نظامی را نیز چاشنی کار کرده است.
اعزام ناوهای جنگی و پیشرفته ترین جنگنده بمب افکن ها به همراه برگزاری یک رزمایش دو ماهه به منطقه در سال جاری میلادی با افزایش بیشترین تحریم ها علیه کره شمالی؛ نشانه های خوبی از راهبردهای آمریکا در قبال مساله هسته ای کره شمالی نیست.
در واقع پرتاب های موشکی کره شمالی هم پاسخی شده است به نشست های شورای امنیت که ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برگزار می کنند و در جریان‌ آن بسته های جدید تحریم شکل می گیرد.
کره شمالی در حال حاضر با سخت ترین تحریم ها روبرو است که حتی به اذعان این کشور چین از یاران دیرینه اش هم به آن ملحق شده است.
روی کار آمدن «مون جائه این» رئیس جمهور جدید کره جنوبی هم که می گوید خواستار تعامل با کره شمالی است فعلا تغییری در شرایط نداده است.
در واقع راهبردهای کنونی، مواضع کشورها را خوب مشخص کرده است و کره شمالی با پرتاب موشک های بالستیک نشان می دهد که برای نبرد با آمریکا آماده است.
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا هم می گوید که نبرد با کره شمالی بدترین جنگ تاریخ بشریت با بیشترین خسارات خواهد بود و البته به آزمایش موشکی روز گذشته کره شمالی واکنش نشان داده است.
از دیدگاه آمریکا هر باری که کره شمالی یک آزمایش موشکی انجام می دهد یک گام دیگر در فناوری موشکی پیشرفته تر می شود و همین مساله واشنگتن را نگران کرده است.
از طرف دیگر کره شمالی اخیرا به دنبال اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در منطقه مبنی بر احتمال اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ تاکید کرد که برای هر جنگی با آمریکا آماده است.
تیلرسون در سفر دو ماه گذشته خود به ژاپن و کره جنوبی و نهایتا چین گفت که که صبر راهبردی واشنگتن به پایان رسیده و دو دهه دیپلماسی در قبال کره شمالی به نتیجه نرسیده است و در صورت توسعه برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی این کشور از اقدام نظامی بهره خواهد گرفت.
یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی نیز در مصاحبه ای که خبرگزاری کره شمالی از او نقل کرده است گفته که کشورش از هر نظر آمادگی رویارویی نظامی با آمریکا دارد.
سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که نامی از او برده نشده است به آمریکا توصیه کرد که با چشمانی گشاده دنیا را نظاره کند و بداند که این کشور قابلیت های رویارویی با آمریکا را در هر جنگی دارد.
وی گفت که اگر مقام های تاجرمآب آمریکا بخواهند کره شمالی را بترسانند باید بدانند که این مسیر قبلا هم جواب نداده است و خیلی زود شاهد موفقیت پیونگ یانگ در آزمایش های جدید از جمله موتورهای جدید پرتاب موشک با توان بالا خواهند بود.
با این حساب مشخص است که راهبردهای فعلی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره جوابگو نبوده است و هر چه فشارها بیشتر شود؛ کره شمالی موشک های بیشتری را آزمایش می کند و سرعت خطر رویارویی نظامی در منطقه شدت بیشتری خواهد گرفت.
راهبردهایی هم که می تواند مانع تشدید تنش ها شود فعلا از سوی همه طرف ها نادیده گرفته می شود و تا زمانی که دیپلماسی در دستور کار نباشد و طرفین ابزارهای نظامی و اقتصادی و تحریم را در دستور کار برای تقابل داشته باشند، امیدی به بهبود شرایط نیست.
بویژه آنکه سران چین و آمریکا در دیدار اخیر خود در آمریکا نیز نتوانستند به توافقی بر سر حل برنامه اتمی کره شمالی دست یابند و با توجه به اظهارات تهدید آمیز مقامات واشنگتن مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ، به نظر می رسد شرایط شبه جزیره کره حساس تر شده و این منطقه به آتش زیر خاکستری می ماند که در صورت اشتباه راهبردی هر یک از طرفین؛ هزینه های آن برای کشورهای منطقه جبران ناپذیر خواهد بود چرا که کره شمالی دو دهه است که از سوی جامعه بین الملل تحریم شده و چیزی برای از دست دادن ندارد.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: