مشاهده مطلب

      ۰۹ خرداد ۱۳۹۶      ۰             13702      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
مقام مسئول در گفت وگو با ایرنا:

بلوکه شدن پول های ایران در چین تکذیب شد/ اجرای قوانین ضدپولشویی علت اخلال در صادرات پتروشیمی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان این که پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده و بلوکه نشده است، گفت: به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.

«مهدی شریفی نیک نفس» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ادعای تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران و بلوکه شدن پول های کشورمان در چین، بیان داشت: پول ایران در چین بلوکه نشده است، اما در روند پرداخت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، اخلال ایجاد کرده اند.
وی با بیان این که پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده است، افزود: علت اصلی این موضوع این است که از ابتدای ماه می (۱۱ اردیبهشت) امسال، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین به اجرا درآمده است که بر اساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که بانک های چینی هنوز بانک های ایرانی را از فهرست بانک ها و شرکت های دارای ریسک خارج نکرده اند.
شریفی نیک نفس ادامه داد: برای حل این مشکل، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی مذاکراتی را با مسئولان چینی داشته است.
وی درباره تاثیر این مشکل بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفت: به دلیل اینکه امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد، صادرات محصولات برخی شرکت ها متوقف می شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان این که متاسفانه بیشتر شرکت های پتروشیمی کشور، تخصص صادراتی ندارند، یادآور شد: آن دسته از شرکت هایی که بازرگانی پتروشیمی کارآمد و دفتر، انبار و شبکه توزیع در چین دارند، کمتر با این مشکل دست به گریبان هستند.
وی اضافه کرد: اکنون صادرات برخی شرکت های پتروشیمی متوقف شده است، اما فعالیت شرکت های دارای دفاتر فروش و شبکه عرضه در چین همچنان ادامه دارد.
شریفی نیک نفس افزود: حدود ۴۰ درصد از کل محصولات پتروشیمی و ۶۰ تا ۷۰ درصد از صادرات مواد پلیمری کشور به چین صادر می شود، بنابراین نمی توان از بازار این کشور چشم پوشید.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بیان داشت: تاکنون با وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نهادهای ذیربط برای حل این مشکل مکاتباتی انجام شده و حتی گفته می شود با احضار سفیر چین درباره این موضوع رایزنی شده است.
به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر، مشکلاتی در نقل و انتقال پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین رخ داد که برخی از آن به عنوان بلوکه شدن پول های ایران در چین نام برده بودند.
برخی منتقدان نیز بدون بررسی موضوع، اعلام کرده بودند که چین واردات محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کرده است.
در سال ۱۳۹۲ میزان صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲٫۸ میلیون تن بوده که در پایان سال ۱۳۹۵ به ۲۰٫۴ میلیون تن افزایش یافته است.
اجرای برجام و رفع تحریم ها باعث جهش در صادرات محصولات پتروشیمی شده و همچنین بازارهای جدیدی را در اروپا و آمریکای جنوبی به روی محصولات ایرانی گشوده است.
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در دوره زمانی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ با بیش از ۹ درصد رشد از ناحیه اجرای ۱۲ طرح تولیدی و یک طرح توسعه ای سرویس های جانبی بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.
ظرفیت نصب شده در سال ۱۳۹۳ بدون احتساب واحد «NF3» پتروشیمی بندر امام ۵۶٫۷ میلیون تن بوده که این ظرفیت در سال گذشته به نزدیک ۶۲ میلیون تن رسیده است.
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ با بهره برداری از ۶ طرح جدید به ۷۲ میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به ۱۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

منبع : پایگاه خبر خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: