مشاهده مطلب

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13214      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
ظریف:

اولویت امسال وزارت امورخارجه کمک به تولید و اشتغال است/از امروز برجام یعنی « برنامه جامع اقتصاد مقاومتی»

تهران - ایرنا- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اولویت های سال جدید دستگاه سیاست خارجی کشور را تبیین کرد و گفت: اولویت امسال وزارت امورخارجه کمک به تولید و اشتغال است.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه، وی روز دوشنبه در جمع کارکنان این وزارتخانه، اظهار داشت: در سال ۹۵ سال سخت و پرکاری را پشت سر گذاشتیم و مراحل حساسی هم در سال جدید پیش روی ماست. مقام معظم رهبری امسال را سال « اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال » نام‌گذاری کرده اند که ضرورت تلاش مضاعف همکاران ما را طلب می‌کند.
ظریف با اشاره به نوع و حساسیت کار سیاست خارجی و دیپلماسی افزود: همه زحمات همکاران ما در وزارت امور خارجه به دلایلی که می دانیم و ملاحظاتی که وجود دارد برای عموم قابل اعلام نیست. همکاران ما باید ظرفیت ویژه ای در خود ایجاد کنند. ظرفیت شنیدن و پاسخ ندادن؛ ملامت ها و تعریف ها نباید در ما اثر بگذارد. نگاه ما باید وظیفه محور باشد. همانطور که در سال گذشته همکاران ما در این مسیر تلاش کردند همچنان با توکل، تلاش و خلوص نیت در این مسیر گام بردارند.
وزیر امورخارجه با اشاره به شرایط حساسی که در آن بسر می بریم، افزود: در این شرایط حساس منطقه ای و جهانی یک اشتباه محاسبه، یک کم توجهی و یا عدم رصد تحولات می‌تواند خطرناک باشد و بالعکس یک محاسبه دقیق و توجه به تحولات می تواند شأن و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان ارتقاء بخشد.
ظریف همچنین با اشاره به اهمیت اقتصاد در جهان بهم‌ پیوسته امروزگفت: تولید و سرمایه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازها و بویژه اشتغال باشد نمی تواند منحصر و متمرکز در داخل باشد. ما موظفیم در سال جدید شرایط مناسب جهانی را برای تحقق شعارهای امسال فراهم کنیم و در جامعه نیز اطمینان خاطر ایجاد کنیم. در این مسیر هم باید اهدافی را تبیین و دنبال کنیم که مهمترین آن ادامه سیر رفع موانع خارجی است. آنچه در مذاکرات هسته ای بدست آمد در همین راستا و برای رفع موانع خارجی و بروز استعدادهای داخلی بود.

*اجرای برجام سنگین تر از ایجاد برجام
وزیر امور خارجه درمورد لزوم استفاده بهتر و بیشتر از دستاوردهای برجام اظهار داشت: شاید تلاش ما برای اجرای برجام سنگین تر از تلاش برای ایجاد برجام است. برای همین هم مقام معظم رهبری بر بدعهدی آمریکا تاکید می کند. بد عهدی آمریکایی ها برای ما غیرقابل پیش بینی نبود. دو طرف هم بر اساس عدم اعتماد متقابل جلو رفتند و سازو کارهای متعددی را پیش بینی کردند.
ظریف گفت، سازوکار برگشت پذیری ما در برجام بسیارآسان تر از برگشت پذیری تحریم های طرف مقابل است. اگر لحظه ای فرا برسد که آمریکایی ها برجام را اجرا نکنند بازگشت پذیری ما بسیار سریع و حتی بیش از آنچه در قبل داشته ایم خواهد بود. این خود نشان دهنده بی‌اعتمادی متقابل است و سازو کاری است که ما پیش بینی کردیم. روزی که نظام تصمیم بگیرد و احساس کند میزان بدعهدی آمریکا به حدی است که ما باید به پیش از برجام برگردیم ما تضمین کافی داریم. که البته بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد.
ظریف در ادامه افزود: فضای سیاسی و امنیتی باید طور باشد که نه تنها سرمایه گذار خارجی بیاید، بلکه سرمایه داخلی ما هم فرار نکند و در تولید سرمایه گذاری کند.

* برجام یعنی برنامه جامع اقتصاد مقاومتی
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه بهبود روابط با دنیا و در جاهایی که خط قرمز نداریم بویژه با منطقه و همسایگان اولویت امسال است، افزود: اولویت ما منطقه امن است. کشور ما به یُمن تلاش نیروهای نظامی و امنیتی امن است و این امنیت هم به نوعی پر هزینه است. ما به دلیل منافع ملی خودمان دنبال امنیت تک تک کشورها هستیم و امروز امنیت یک ضرورت ملی است.
وی در مورد اولویت های وزارت امور خارجه در سال جدید گفت: در حوزه سیاسی و امنیتی اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یک سو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر اولویت اصلی ماست. از امروز برجام یعنی « برنامه جامع اقتصاد مقاومتی.»
در حوزه اقتصادی هم باید کمک کنیم و تسهیل کننده باشیم تا واردات را در سه بخش افزایش دهیم که عبارتند از واردات علم و فناوری، سرمایه و گردشگر و درسه حوزه نیز باید تلاش کنیم تا صادرات را برای جذب بازار کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص افزایش دهیم.
وزیر امور خارجه در پایان ضمن توصیه به همکاران خود در فراموش نکردن مردم و نقش آنها در همه مقاطع حساس گفت: ما مدیون تک تک مردم ایران هستیم. مردمی که از هیچ کاری برای اعتلای کشور فروگذار نکردند. ما قدرت و اقتدارمان را در مقابل بیگانگان مدیون همین مردم هستیم و به پشتوانه آنان می توانیم در مقابل قدرتهای خارجی بایستیم و از حقوق ملت ایران با اقتدار دفاع کنیم. همین مردم ان شاء الله با حضور گسترده خود در انتخابات به بنده و شما و دیگر کارگزاران نظام این توان را می دهند که با اقتدار منافع ملی را به پیش ببریم. ما وامدار همه آحاد این ملت هستیم.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: